מקלות הליכה, שטויות או פריט חובה?


גם אני הייתי בצבא, וגם אני לא הלכתי עם מקלות הליכה והיו עלי משקלים מטורפים בשטח מאתגר לאורך זמן עם המון קילומטרים. אז מה הקטע באמת פתאום שהתחלתי ללכת עם מקלות הליכה באופן קבוע בטיולים שלי?

עוד מאמרים באותו עניין:

מקלות הליכה, מה הסיפר שלהם?

נחשפתי למקלות הליכה לראשונה בזמן הצבא, כשיצאתי לטיול עם חברים ואחד מהם הלך עם מקלות הליכה. כמובן שצחקתי עליו כי הרי במסלול הצבאי ובשטחי הלחימה נושאים על גבינו ציוד רב, ואף יותר מהציוד שבטיול, בשטח מאתגר ולאורך זמן. ושם כמובן הסתדרתי, אז מה הבעיה שלא אסתדר עכשיו?

אז זה בדיוק העניין. להסתדר, זאת מילת המפתח. הרי מהשירות הצבאי הבנתי שיותר נוח ויותר נכון להסתובב עם ציוד מקצועי המאפשר לגוף לעבוד בצורה יותר יעילה, יותר קלילה ויותר נוחה, הרי נוחות דואגת לחיסכון באנרגיה, חיסכון באוכל ושתיה, חיסכון במשקל הציוד וחדות המחשבה שאנו כה צריכים בשטח ובפעילות מאומצת. בדיוק מהסיבות האלו את הנעליים כבר החלפתי תוך כדי השירות, את המנשאים הצבאיים החלפתי לתיק גב תרמילאי נוח בעל מערכת גב איכותית (מוצ'ילה), כמובן גם גרביים וביגוד מנדף זיעה ועוד ועוד ציוד.

אז מה באמת העניין עם מקלות ההליכה?

יעילות, עומסים, פציעות.

  • יעילות – בעת שאנו הולכים המון שרירים שלנו מתאמצים לשמור אותנו ייציבים כל פעם על רגל אחת, ברגע שאנו מערבים גם את הידיים, אנו יציבים יותר ותומכים יותר בשרירים המייצבים והרגליים. כך התנועה שלנו יעילה יותר, כך אנו צורכים פחות אנרגיה, פחות מתעייפים, חושבים חד וצורכים פחות אוכל ושתייה כך צריכים לשאת עלינו פחות משקל.
  • עומסים – הרגליים שלנו והגב התחתון שלנו חוטפים את רוב משקל הגוף ואף הציוד שעלינו. על מנת להקל עליהם רצוי לפזר את העומסים ולהכניס לתפקוד גם את שרירי הבטן והידיים בעזרת מקלות ההליכה וכך להחית את העומס מהמפרקי הרגלים שנתונים בעומס רב.
  • פציעות – בעת ההליכה בין אם בעיר עם אבנים משולבות או בשטח, מפרקי הרגליים שלנו יכולות להתעקם או שאנו נמעד. בעת מאמץ ולחץ הגוף שלנו נוטה יותר לטעויות ולקריסה. ברגע שיש "קביים" שעוזרים לנו בשיווי המשקל ופיזור האנרגיה לכלל הגפיים ומפרקייהם ולא מסתמכים אך ורק על אחד כל פעם, זה שומר לנו על הייציבות, מעלה את תחושת הביטחון שלנו וכך מפחית את הסיכוי שניפצע.

איך לבסוף שוכנעתי ולקחתי מקל

החבר לבסוף הצליח לשכנע אותי באמירה "אם לא תנסה איך תדע שלא צריך?" ודחף לי את המקלות לידיים, בתור אחד שחוקר וחייב לנסות דברים לפני ששולל אותם, בדקתי את העניין. אחרי תקופת התרגלות קצרה של כמה מטרים הבנתי את המהפכה שקרתה. בדיוק כמו הרגע הזה שעברתי מתרמיל פשוט לתרמיל איכותי עם מערכת גב שהתאמתי אותה בצורה מדוייקת אליי. האוריקה!. מאותו הרגע הבנתי שצריך ואף חובה מקלות הליכה ורצתי ישר לקנות זוג שיהיה לי.

איך לבחור את המקל המתאים עבורי.

בהתחלה רכשתי את המקלות הכי זולים שמצאתי (50 ש"ח למקל), בגלל שאז לא היה את כל הידע שיש כיום וגם בגלל שהמוכרים לא כל כך ידעו להסביר הבדלים משמעותיים. חוץ מזה, זה היה הראשון ומבחינתי הסיפתח לכניסה לתחום המקלות ומהר מאוד הבנתי את המשמעויות של ה"זול", זוג מקלות טלסקופיים מאלומניום מחברת מדבקה כלשהי. מקל אחד התעקם בתחילת הטיול ויצא מכלל פעילות ומקל שני נתקע כבר בטיול השני וגם בו לא היה ניתן להשתמש שוב. לגבי התקלות נתייחס בסוגי המקלות ונסביר גם על מניעה ממקרים כאלו.

מאז עברתי קילומטרים רבים, שטחים שונים ופעילויות מגוונות. חקרתי ונכנסתי לעומק הקורה. כיום יש המון סוגים ודגמים של מקלות הליכה, חברות יותר או פחות מוכרות, חומרים שונים, חוזקים שונים וייעודים שונים והכל מסתכם גם במחירים שונים. לכן אשתדל כאן לפרט בקצרה את הסוגים והחומרים השונים מבלי להתייחס לחברה כזאת או אחרת. ההבדלים השונים מושפעים בעיקר על נוחות שימוש ביחס ישיר למשקל ומחיר.

מבחר וסוגים שונים, מה ההבדלים?

  • הליכה נורדית (ספורטיבית בעיר) – מאופיין במקל שאינו מתכוונן ואף חלש יותר על מנת לחסוך במשקל, החיסכון שלו שפחות מתאים למשטחים משתנים, הליכה עם ציוד כבד ואי אפשר להעביר למשתמשים בעלי גובה שונה.
  • ריצת שטח – מקל מעורב בין הקלות של המקל ה"נורדי" לנשיאה ללא ציוד ובין המקל לטרקים שמאפשר כיוונון של גובה המקל.
  • טרקים וטיולים בשטח – מקל בעל יכולות טובים יותר בנשיאת משקלים ועומסים, ידית המותאמת יותר לכך, בעל יכולת כיוונון גובה המקלות.

אחרי שהבנו את התחומים השונים, עכשיו נדבר על החומרים ושיטות קיפול של המקלות.

חומרים,

בגדול עובדים עם שני סוגי חומרים. אלומנים וסיבי פחמן (קרבון) ובסוף נדבר גם על הידיות האחיזה. האלומניום יותר זול אך גם כבד ביחס לעומס שהוא יכול לשאת עליו. הקרבון יותר מתקדם מהאלומניום, אך יש לו שיטת עיבוד (ייצור) יותר יקרה ויותר מדוייקת על מנת ליצור את החוזק המושלם.

קיפול המקל, שני סוגים עקריים,

  1. טלסקופי – כלומר 3 מוטות חלולים בקטרים שונים כך שמוט אחד נכנס לתוך השני. החיסרון בשיטה זו שאם מוט אחד מקבל מכה או מתקופף מעט ואף חודר לכלוך או בוץ למנגנונים שלו הוא מונע משאר המוטות את הקיפול ופריסה בצורה חלקה ואף יכול לגרום להשבתה של המקל, יש לזכור גם שבעקבות שהמוטות בקטרים שונים, ככל שיורדים למוט התחתון יותר, כך הוא חלש יותר.
  2. חוליות, בדומה למוטות אוהל – בד"כ בעל 3 חוליות האחת נכנסת למגרעת של השניה וקיבוע ע"י מתיחות מיתר הננעל ע"י כפתור. השיטה הזו טובה, עמידה וחזקה יותר, פחות מנגנונים שיכולים להתקלקל או להתקע וכמובן שמוריד את המשקל הכולל של המקל, השלמה מדוייקת יותר בן החלקים שמורידים את הסבירות שיכנס לכלוך פנימה, שמירה על עובי וחוזק אחיד לאורך כל המקל. החיסכון העיקרי של הרקבון היא שיטת ייצור מדוייקת שמצריכה עלויות גבוהות יותר במחיר.

ידיות האחיזה – ישנם 3 חומרים עקריים, פלסטיק זול ופשוט, ספוג EVA הנוח והאיכותי ושעם שיותר נוח למי שמזיע ביד. כמובן שעיצוב הידיות נלקח בצורה ישירה לשימוש ייעוד המקל ועוד להיות בצורה אורגונומית ליד שלנו. אך בידית פלאסטיק או פחות איכוטתית, לא הייתי מצפה גם שהידית תיהיה באמת נוחה ומעוצבת נכון…. אנו בחרנו במקל שלנו בידית EVA משום שהיא הרבה יותר נוחה מבחינה עיצובית וארגונומית לרוב המוחלט של המשתמשים. בנוסף לכך היא יותר עמידה משעם ואף אערכנו אותה כך שיהיה נוח לתפוס גם מתחת לאזור הרגיל למצבים שונים תוך כדי תנועה.

מתי באמת כדאי להתשתמש במקלות ההליכה.

תמיד! לפי המומחים כמובן, אך במציאות זה קצת שונה. המלצה אישית שלי שבכל טיול שיהיה מקל בתיק, לפחות אחד, מסיבה בטיחותית למקרה חירום. אם מישהו ינקע או יעקם את הרגל זה ישמש בתור עזר ליציאה מהשטח. כמובן שצריך שיקול דעת בעניין ולהתחשב בחומרת הפציעה והאזור שנמצאים בו ולשקול חילוץ וקריאה לקוחות הביטחון למניעת החרפת הפציעה במרה הצורך. וכמובן גם תמיד תוכלו להשתמש בו כשתרצו להקל על הגוף ועליכם.

ההמלצה היא בכל שטח מאתגר, נשיאת ציוד ו\או לאורך זמן. המקלות נועדו להקל על הגוף והרגליים מהעומסים הנוצרים מתנועה ומהמאמץ. המקלות של היום קלים יחסית וקומפקטיים כך שאין בעיה לשים אחד או שניים בתיק ובמקסימום, לא השתמשתם. לדעתי במשקל כה נמוך של המקלות עדיף לסחוב ולא להשתמש מאשר לא לסחוב וכשתרצו לא יהיה. לצורך העניין, המקל שלנו שוקל רק 195 גרם, שזה פשוט לא משמעותי אבל מקל בצורה משמעותית בטיול.

למה החלטנו לפתח בעצמנו מקלות הליכה

הכל התחיל בזה שמצד אחד ראינו חברות ממותגות ורציניות אך גובות מחירים הזויים ולא בהכרח המוצר שלהם מושלם. ומצד שני חברות מדבקה והמיצרות דברים שנהרסים מהר ולא מספיק נוחים שיכולים להרוס את כל הטיול. החלטנו להרים את הכפפה בישראל ולייצר את המוט האיכותי ביותר תוך שמירה על סכום הגיוני במכירה. המקל שלנו נועד לכל סוגי הספורט ולא רק ייעוד ספציפית המגביל את השימוש. עשוי מקרבון איכותי וחזק הכולל מיתר ארמיד (קוולר) עשוי מאותו החומר שיש לשכפ"צים ומצופה בצינור PVC שקוף למניעת סיבוכו בקוצים ודברים חיצוניים בעת שהמקל מקופל. כמובן גם שדאגנו לידית עם ספוג EVA מוערכת וארגונומית המאפשרת שימוש נרחב לכל המצבים שיהיו בשטח. רצועת יד נוחה מהחומרים האיכותיים ביותר (ניילון). כמובן גם דאגנו שהמקל בזמן קיפולו יהיה הקטן ביותר בקטגוריה ושיהיה אפשר לכוונן אותו לגובה הרצוי בקלות.

מעוניינים להכיר ולרכוש את המקל שלנו? כנסו – https://www.onehouse.co.il/product-category/carbon-poles-one-house/

ועכשיו נשאר לכם רק לצאת ולטייל!

 

כותב המאמר: יאיר ניגר, מעצב ראשי One House.

יאיר הוא מעצב תעשייתי שמתמחה בתיקים, מנשאים ומערכות גב ובציוד חירום טיולים ושטח. הגיע מתחום הביטחון שעיצב ליחידות מיוחדות בארץ ובעולם ונשאב לתחום האזרחי משום שמטייל הרבה ומתעסק בהמון תחומים שונים ומגוונים של הספורט האתגרי.

 

מצאתם טעות? יש לכם הערות הארות או שסתם בא לכם להוסיף משהו? חושבים שחסר משהו? נשמח לעמוד לרשותכם בדוא"ל –

 

הינו מותג יוקרה ישראלי חדש ומתפתח לתרמילים וציוד טיולים, אנו משקיעים המון ידע ותכנון בכל מוצר שאנו מפתחים ומייצרים על מנת שתוכלו ליהנות ממנו.

הרשמו לעדכונים

Please wait...

תודה! מייל בדרך אליך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *