16 דברים שאתם חייבים לדעת על ויאטנם לפני הטיול


1. אל תשתו מים מהברז

בנקודה הזאת, ויאטנם לא שונה מכל הארצות במזרח- גם בויאטנם אי אפשר לשתות את מי הברז. אל תשתו- אתם תקבלו קלקול קיבה! הכי מומלץ כמובן זה לקנות מים מינרלים- יש בשפע, בכל חנות. אפשר גם להרתיח מים מהברז, ורק לאחר מכן

לשתות. חשוב להגיד- רוב הסיכויים שגם אם לא תשתו מים מהברז, תקבלו קלקול קיבה. כל הירקות והפירות מושקים במים כאלה, וכל הבישולים הם במי ברז. קיבלתם קלקול קיבה? לא נורא! תנוחו כמה ימים, תשתו תה, או שפשוט תדאגו תמיד להיות עם שירותים בקרבת מקום. אל תתנו לזה להרוס לכם את הטיול!

2. אל תביאו אלתוש

יתושים בויאטנם
יתוש בויאטנם. תיזהו ממלריה!

בויאטנם יש יתושים קשוחים. הם נותנים מלחמה, ומתקיפים גם ביום וגם בלילה. מעבר לגירוד המעצבן, באיזורים מיוערים או ביצתיים, היתושים יכולים אפילו להעביר מחלות. לכן, כדאי כמובן להצטייד באלתוש עוצמתי. אבל אל תביאו אלתוש מהארץ… היתושים בויאטנם לא מפחדים ממנו, (יש אמונה תפלה שהם אפילו אוהבים את הריח של האלתוש הישראלי), וימשיכו לעקוץ אתכם גם איתו. לכן, הכי כדאי להגיע לויאטנם, ולקנות אלתוש מקומי.

3. כדאי להזמין טיסות מערים שונות

ויאטנם היא ארץ ארוכה ורזה מאוד. המסלול המומלץ הוא לעבור את עכל המדינה מצפון לדרום, או להפך. לכן, במידה ואתם טסים לויאטנם וחזרה- כדאי להזמין את הטיסה הלוך לצד אחד, ולהמריא חזרה מצד שני. (לדוגמא, לנחות בהאנוי שבצפון ולהמריא מהו צ`י מין שבדרום). אם תזמינו הלוך חזור מאותה העיר, תאלצו לחזור את כל המדינה פעמיים!

(לקריאה נוספת: מה אורזים לטיול בחו"ל? רשימת הציוד המקיפה ביותר ברשת נמצאת כאן)

4. רוצים לחצות כביש? תתחילו להתפלל!

בויאנטם אין חוקי תנועה. גם אם יש- השוטרים המקומיים שתראו לא יאכפו אותם בדרך כלל. הרמזורים הם רק כתפאורה, ואף אחד לא יעצור לכם ליד מעבר חציה. אתם עלולים להתייבש שעות, כשאתם מחכים לנהגים שיתנו לכם לעבור. אז איך חוצים כביש כשאין חוקי תנועה? פשוט חוצים! בויאטנם הדרך היחידה לחצות כביש סואן היא פשוט ללכת, לא מהר מידי ולא

לאט מידי, בביטחון, ולחצות את הכביש. הנהגים מיומנים בזה- הם פשוט יראו אתכם ויעברו מהצדדים שלכם. זה לוקח פעם- פעמיים עד שמתרגלים, אבל אחרי כמה זמן זה פשוט נהיה הרגל. (כשאתם חוזרים לארץ, תזכרו שכאן יש חוקי תנועה! קל ללכת לתוך כביש סואן מתוך הרגל…)
היתרון של חוקי התנועה בויאטנם הוא- מותר לכל אחד לנהוג על אופנוע, גם בלי רישיון! (אמנם בלי רישיון לא יהיה לכם ביטוח במקרה של תאונה, אז תשקלו את זה). אם אין לכם ניסיון, מומלץ לא לנסוע בערים מרכזיות- אבל אחת הדרכים המעולות לחוות את ויאטנם היא להשכיר אופנוע בכפר נידח ולצאת לסיבוב. אתם תגלו מקומות יפים ופינות חמד, שלא תראו בדרך אחרת!

 

כביש עמוס בויאטנם
כביש ממוצע בויאטנם. תיזהרו לא להידרס…

5. תסעו באוטובוסים מקומיים- זה הרבה יותר זול

כחלק מגישת ה"לדפוק את התייר כמה שאפשר", גם התחבורה שמיועדת לתיירים היא הרבה יותר יקרה. לפעמים אפילו פי 3 ויותר. חבל להוציא כל כך הרבה כסף על תחבורה- ולכן, תנסו תמיד לנסוע באוטובוס המקומי. לכל מקום שתגיעו, כבר nחוץ לשדה התעופה- "יקפצו" עליכם נהגי מוניות וירצו שתסעו איתם. אל תסכימו! הם יקחו מכם מחיר מופקע. תגידו שאתם מסודרים, לכו הצידה, ותבררו עם מקומיים (לא נהגי מונית, אלא סתם תושבים) איפה האוטובוס הקרוב. יש חיסרון יחיד בנסיעה בתחבורה המקומית- הנהגים של המקומיים לא מבינים מילה אחת באנגלית, ולכן יהיה קשה יותר להסביר לאן אתם רוצים להגיע. הכי טוב להשתמש באפליקציה של מפות ולהראות לנהג, או להשתמש בGoogle Translate כדי להסביר לו מה אתם רוצים.

6. בויאנטם ישקרו לכם

בויאטנם ינסו לעבוד עליכם. בעיני המקומיים, אתם כספומטים מהלכים, וינסו לעשות הכל כדי להוציא מכם כסף. כן, גם לשקר לכם. לפני שאתם מגיעים למקום חדש, תבררו על מה צריך לשלם וכמה. בעיר הוי-אן למשל, יש רובע עתיק שבכניסה שלו מבקשים מכם כסף. אתם לא צריכים לשלם כסף על כניסה לרחוב! אם תעשו עיקוף קטן תוכלו למצוא רחוב שהכניסה ממנו בחינם. תעשו שיעורי בית, ותוכלו להינצל מהוצאות מיותרות. בכל מקרה, חשוב לא להתבאס מזה- במקרה הכי גרוע, רימו אתכם בכמה אלפי "דונג" (המטבע המקומי בויאטנם). זה בסך הכל נזק של שקלים בודדים, ולא שווה להתעכב על זה.

7. תתמקחו תמיד- על הכל

בויאטנם, המחיר הוא רק המלצה. לכל מקום שתגיעו- הכל ניתן למיקוח. כל דבר שאתם רוצים לקנות- אף פעם אל תסכימו על המחיר הראשון שנותנים לכם. תתמקחו, תהיו קשוחים, ואל תסכימו למחיר שהמוכרים נותנים. הויאטנמים מציעים מראש מחיר גבוהה פי 2 ויותר מהמחיר האמיתי שהם מוכנים לקבל. על כל הצעה שתקבלו- מאננס בשוק ועד לחדר בהוסטל- תציעו רבע מחיר.אל תרחמו עליהם שהם לא עושים רווח- אם הם יפסידו- הם לא ימכרו לכם, אל תדאגו. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא, שהרבה פעמים בויאטנם יש מחיר רגיל, ו"מחיר תיירים". ייצא לכם לראות את המוכר מבקש מכם מחיר גבוה- כשמיד אחריכם יקנה מקומי ברבע מחיר.

לכן- אל תתפשרו- תתמקחו!

8. שימו לב לדונג שלכם

המטבע המקומי בויאטנם נקרא "דונג". 1 שקל=6400 דונג. (בערך). המספרים הגדולים מבלבלים בהתחלה, ככה שיהיו אטרקציות שתשלמו עליהם במליונים. אבל אתם תתרגלו, ומהר מאוד תמצאו את עצמיכם עושים חישובים בדונג. כדאי להוריד אפליקציה שממירה במהירות את המטבע מדונג לשקל ולדולר. (אנחנו ממליצים על all currency converter).

חשוב לשים לב- השטרות של 50 ו500 מאוד דומים, וגם 10 ו100. לפני שאתם משלמים, תוודאו שוב שאתם נותנים את הסכום הנכון! לא יחזירו לכם את הכסף אם טעיתם…

דונג ויאטנמי
"דונג" ויאטנמי. תיזהו לא להתבלבל!

9. תקחו מוצ`ילה ולא מזוודה

למרות שבויאטנם בדרך כלל לא מדובר בטרקים קשוחים וארוכים, אתם לא רוצים להביא מזוודה. אתם תאצלו ללכת הרבה ממקום למקום, לעבור הוסטלים, ולהתנייד בעיר ובכפרים. להתנייד עם מזוודה עם גלגלים יהיה קשה! בנוסף, יצא לכם כמה פעמים במהלך הטיול לנסוע מאחורי נהג אופנוע מקומי- ואין מקום על האופנוע למזוודה. (חשוב לציין שאתם בהחלט תופתעו מהדברים שהתושבים בויאטנם כן מצליחים לשים על אופנוע אחד!). בויאטנם בדרך כלל יש פחות טרקים- אתם כנראה תסתובבו עם התרמיל הגדול מעט, בעיקר במעברים בין ערים. בשאר הזמן, אתם תסתובבו עם תרמיל קטן. לכן, כדאי לקחת מוצ`ילה גדולה, של 70-95 ליטר, בלי לדאוג על המשקל. אתם תרצו שיהיה לכם מקום לכל הקניות שלכם! (בקישור הזה יש מוצ`ילה מומלצת, וכאן עוד אחת, גדולה יותר).

עם התרמיל יום אתם תסתובבו רוב הזמן, לכן כדאי לקנות תיק נוח עם מערכת גב, בנפח של 25-35 ליטר. בקישור הזה תוכלו למצוא תרמיל מומלץ. כדאי לא להסתפק בתיק צד, למרות שהרבה אנשים לוקחים תיק כזה- בערים הגדולות של ויאטנם יש סכנה של כייסים, ותיק צד הוא מטרה קלה.
כדאי גם לוודא שיש לתרמילים שלכם כיסוי גשם, להגנה מפני הגשמים המפתיעים (אפילו באמצע הקיץ!), או הלכלוך בתא המטען של האוטובוס.

(באותו נושא: לחצו כאן כדי לקרוא את המדריך המלא שיסביר לכם ב5 דקות איך בוחרים מוצ`ילה טובה. אחרי שתקראו את המדריך הזה אתם תבינו יותר על תרמילים מאשר 80% מחברים שלכם)

אם אתם מחפשים מוצ`ילה שתהיה מספיק גדולה בשבילכם, אבל גם שתהיה נוחה ושימושית, יש מצב שכאן תמצאו את מה שאתם צריכים. יש לנו מוצ`ילות של 70 – 95 ליטר, שמתאימים בדיוק לטיול לויאטנם. לחצו כאן כדי לראות את המו`צילות.

10. אתם חייבים לראות את הגסט האוס הזה!

זה אולי נשמע מוזר בהתחלה, אבל מהר מאוד מתרגלים- לפני שסוגרים על איפה לישון, כדאי מאוד לבקש לראות את החדר לפני. אל תדאגו- התושבים בויאטנם כבר רגילים לנוהל הזה! אתם תופתעו מרמת המלונות שם- יש הרבה הוסטלים זולים ואיכותיים, אבל יש מלונות שקשה מאוד לקרוא להם מלון. לא אחת אתם תשאלו את עצמיכם איך בכלל בעלי המלון מעיזים לקחת כסף על הלינה… רגע לפני שאתם מסכימים על המלון, אחרי שסגרתם על מחיר, (והתמקחתם כמובן!), תבקשו לראות את החדר שתקבלו. תבדקו שיש מים חמים, תבדקו את הWIFI, ואת המיטות. חבל שתשלמו כסף מיותר.

11. אל תילחצו מבוקינג

הרבה פעמים, לפני שמזמינים מלון, כדאי להתסכל בBooking.com כדי לראות מהם החוות דעת על המקום. במידה והחלטתם על מלון שאתם רוצים- לא בטוח שכדאי להזמין אותו דרך בוקינג! הרבה פעמים המחיר יהיה זול משמעותית אם תקנו במקום, ישירות מול המלון. ככה גם תוכלו להתמקח איתם, ולנסות להוריד את המחיר. (אם, לדוגמא, אתם נמצאים במלון למשך כמה לילות- שווה לנסות לנצל את זה כדי לקבל הנחה).

בוקינג הם אלופי העולם בלהלחיץ אתכם שהמלון עוד שניה נתפס, ומזמינים את כל החדרים לפניכם. אל תילחצו מזה! זה חלק מהאסטרטגיה של בוקינג כדי לגרום לכם להזמין דרכם. אם אין מלון ספציפי שאתם סגורים עליו בחרדת קודש- כדאי להגיע ולהזמין במקום! ככה גם תהיה לכם גמישות רבה יותר, תוכלו לראות את המלון לפני, ותוכלו לשנות את התכניות ברגע האחרון.

12. ויאטנם גדולה יותר ממה שנראה לכם!

ויאטנם היא ארץ גדולה יותר ממה שזה לפעמים נראה. אנחנו כישראלים רגילים למרחקים שבארץ- בויאטנם המרחקים הרבה יותר גדולים! יהיו לכם נסיעות ארוכות, של 12, 15, ואפילו 17 שעות. כדאי את הנסיעות האלה לעשות באוטובוס לילה, (SLEEPER), ופשוט לחסוך לילה במלון. חשוב לקחת בחשבון את הנסיעות האלה כשאתם מתכננים את הטיול- הרבה פעמים הנסיעות האלה יקחו לכם גם חצי מהיום שאחרי, וגם אם תגיעו מוקדם, סביר מאוד שתהיו גמורים מעייפות

ולא תרצו לצאת מהמיטה ביום שאחרי! חשוב להיות גמישים בכל הנושא הזה. בחלק מהמקומות תוכלו לקחת רכבת לילה, שבה השינה שלכם תהיה טובה יותר, אבל גם המחיר בהתאם.
(לפעמים, אפילו מומלץ לקחת טיסת פנים- המחירים לא יקרים, ונסיעה של 17 שעות יכולה

להפוך לשעה וחצי טיסה).

13. תביאו קלפים וספר (עדיף קינדל)

בויאטנם, ובמזרח באופן כללי, יש המון זמן פנוי! יהיו לכם המון נסיעות ארוכות (של 15 שעות ויותר), הרבה המתנות, והרבה ימים של סטלה בים. חשוב שתביאו לכם משהו שתוכלו לבדר את עצמיכם בעזרתו! הבחירה הראשונה היא כמובן קלפים וספר, אבל אתם יכולים לחשוב על מה שתרצו. אם אתם מביאים ספר- תביאו רק אחד! בכל מקום שתגיעו יהיה מקום להחליף ספרים עם מטיילים אחרים, וככה תוכלו לקרוא מגוון של ספרים. אם יש לכם קינדל- מעולה! לפני הטיסה תורידו כמות מכובדת של ספרים לקינדל, וככה תוכלו לעביר את הזמן בנוח, בלי להשתעמם.

 

החלפת ספרים ויאטנם
בכל מקום תוכלו להחליף ספרים- גם בעברית!

14. תלמדו לדבר ויאטנמית

האנשים בויאטנם לא מבינים מילה ורבע באנגלית. הדבר הזה עלול ליצור בעיות רציניות בתקשורת… לכן, כדאי ללמוד כמה מילים בסיסיות בויאטנמית. זה יעזור לכם לתקשר ולהסביר את עצמיכם, ובעיקר- המקומיים יתלהבו ממכם, וכנראה שתקבלו יחס הרבה יותר טוב. מומלץ גם להוריד מראש את אפליקציית GOOGLE TRANSLATE, ולהוריד את השפה הויאטנמית מראש לפלאפון. ככה תוכלו לתרגם משפטים שלמים גם בלי אינטרנט, וברוב המקרים יבינו מה אתם רוצים. (בכפרים הנידחים יש גם מקומיים שלא יודעים אפילו לקרוא, ככה שגם זה לא יעזור. איתם תצטרכו להיות יצירתיים)

15. תורידו UBER + מאפס מי + Grab

אפליקציות מומלצות לויאטנם- אפליקציית MAPS.ME זאת האפליקציה הכי טובה שתהיה לכם, ואתם תשתמשו בה הכי הרבה פעמים ביום. מדובר באפליקציית מפות שלא דורשת חיבור לאינטרנט, שבעזרתה תוכלו לנווט לכל מקום בויאטנם, וככה לא תלכו לאיבוד. מומלץ מאוד! אתם בטוח תגיעו להו צ'י מין סיטי או להאנוי, ולכן כדאי מאוד להוריד את אפליקציות UBER + Grab, ולהתקין אותם בפלאפון (כבר בארץ). האפליקציות עובדות מעולה במקומות האלה, והם מאפשרת לכם להזמין מוניות בזיל הזול, בלי הפתעות, בלי מחירים קופצים או "מחיר תיירים". זה קל מאוד ויעיל מאוד.

(UBER להורדה: אנדרואיד  |  IOS)

(GRAB להורדה:  אנדרואיד   |   IOS)

16. הכי חשוב- תהיו רגועים ואל תילחצו!

זה בעצם הטיפ הכי חשוב לטיול- להיות רגועים! באתם לטיול כדי להינות- אל תריבו עם הבן זוג, אל תבזבזו אנרגיות מיותרות בלחשוב מה יקרה או איך תסתדרו, מה תעשו או למה. תזרמו! הכל מסתדר במזרח. תמיד יש איפה לישון, מה לאכול ומה לעשות. הכל שמח! תירגעו, תנשמו, ותהנו מהחוויה המיוחדת שלכם בויאטנם.

טיול נעים!

הרשמו לעדכונים

Please wait...

תודה! מייל בדרך אליך

1 thoughts on “16 דברים שאתם חייבים לדעת על ויאטנם לפני הטיול

  1. שלמה אומר:

    שלום רב, אנו 2 גברים בני 70 שרוצים לטייל בוויטנאם, האם מלונות וטיסות פנים להזמין כשנגיע או שממומלץ להזמין בארץ מראש, הטיול לשבועיים , איך נדע להעזר בסוכנות נסיעות אמינה בהנוי, תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *