7 טיפים חשובים והלא מדוברים (מספיק) למטייל ולחייל.


בד"כ מטיילים או מתגייסים צעירים מזלזלים בדברים אלו מחוסר מודעות או שפשוט לא מודעים עד כמה זה חשוב. הרי הסתדרו עד היום עם מה שיש להם, אז מה פתאום לשנות סדרי עולם?
התשובה לשאלה זו מאוד פשוטה

בזמן טיול, צבא, ספורט או כל דבר בעצימות גבוהה הגוף והמוח בסטרס תמידי ולאורך זמן, ככל שנדאג להם בצורה טובה יותר ונזין אותם בדברים שהם צריכים, כך נוכל להישאר חדים ומחושבים גם במצבי לחץ ולאורך זמן.
ככל שנוח לנו יותר, כך היכולות שלנו נשארים גבוהים גם לאחר כמה ימי עבודה.

*המאמר נראה לכם ארוך מידי בצורה מפחידה? אז יאללה תקפצו עד למטה לראות את סיכומי הדברים ותחזרו לפה כי תבינו שזה מעניין בטירוף 🙂

 

1. להשקיע בביגוד מקצועי

מי לא חווה שפשפות, יבלות, זיהומים ופציעות? התאמת הביגוד שאנו לובשים לתנאי השטח שאנו נמצאים יעזור רבות בהפחתת מקרים אלו.
ככל שהציוד והביגוד יהיה מתאים ומקצועי יותר ככה נסבול פחות. זכרו, הביגוד הוא השכבה שנוגעת בעור הרגיש שלנו.

ביגוד מקצועי הוא בד"כ יקר, ולא תמיד מובן בשביל מה בכלל צריך. הרי אנו מסתדרים עם הבגדים שיש עלינו. זכרו, ביגוד מקצועי אומנם עולה יותר, אך זה תשלום חד פעמי לשנים רבות.
אז כמה אפיונים לביגוד מקצועי – קל יותר, קומפקטי יותר, עמיד יותר, מאפשר שימוש לאורך זמן מבלי צורך בניקיון, נוח יותר.
זכרו, גרביים, תחתונים וגופיה\חולצה אלו הדברים שצמודים לעור שלכם, ככל שהם איכותיים יותר ודואגים לנידוף זיעה בצורה יעילה יותר, כך הם מפרידים מהלחות (זיעה) לעור שלכם וכך מונעים מחלות, שפשפות, זיהומים וחוסר נוחות לגוף שלכם.
טיפ של אלופים – לא כל בגד שמוכר מציין שהוא מנדף זיעה, הוא באמת כזה. על בגדים מקצועיים יש תוויות המספרות על טכנולוגיה ייחודית של הבד ומצוין שם על יכולות הנידוף של הבד.

 

2. תנאי שינה

מכירים את זה שעכשיו קמתם משינה של כמה שעות ונראה כאילו לא ישנתם דקה? מקרה נפוץ זה לא מגיע במקרה…
במחקר האחרון שנעשה נמצא כי שינה שמספקת החזרת אנרגיה לגוף בצורה מיטבית היא 7 שעות בממוצע, באותו המחקר גם אראה שלהירדם זה לא מספיק. תנאי השינה משפיעים מאוד על רמת האפקטיביות שלה.

רציפות – השינה שלנו מתבצעת המחזורים לא שוויוניים וככל שהשינה מתקדמת המחזור מתארך. לכן רצוי לא להתעורר באמצע הלילה ככל האפשר על מנת לא לפגוע המחזוריות השינה.
חושך
– אנו צריכים להימצא בסביבה כמה שיותר חשוכה וללא זיהום אור ככל האפשר, להתרחק מפנסי רחוב, לישון בתוך אוהל אטום לאור וכו'
שקט – ככל שנהייה בסביבה יותר שקטה, כך נוכל לישון בצורה יותר מיטבית. שימו לב כדאי להתרחק מצירי תנועה גם כאלו שפחות סואנים. לחיילים שבייניינו למטיילים שישנים בבקתות לא כדאי לישון במיטה הצמודה לפתח הדלת מהצד של הפתיחה שלה כך שכל פתיחה תכניס רעשים מהפרוזדור ישירות אלינו.
נוחות – גוף מאוזן וישר ככל האפשר, על מצע רך ונוח ומופרד מהקרקע, אלו התנאים האידאלים לשינה אפקטיבית. זכרו, שינה בישיבה לא אפקטיבית בכלל לידיעת הישנים באוטובוסים ורכבים 😉
טמפרטורה – הטמפרטורה הנכונה זה כשנוח לנו, כלומר לא חם או קר מידי. זכרו, בעת השינה הגוף לא בתנועה ולאורך זמן טמפרטורת הגוף יורדת, לכן תמיד רצוי להתחשב בזה בזמן ההכנות לשינה.

 

3. תזונה נכונה

רעבים? עייפים? מרגישים שחסר כח וצריכים בוסט? כל אלו תופעות מוכרות ומה שאתם מכניסים לפה יש חלק ניכר בעניין.

הרבה לא מבינים את זה, אך הגוף שלנו צריך סוכרים ומלחים (מינרלים) בנוסף למים ואוכל בשביל לשרוד. בשטח שאנו מוציאים המון אנרגיה הגוף שלנו בשביל להתקיים ולהישאר חד מצריך גם להחזיר את אותם מינרלים וסוכרים שהשתמש בהם ולכן תמיד יש להתחשב גם בהם ולא רק במס' קלוריות ש"שרפנו" (השתמשנו) אלא גם במינרלים שהתבזבזו לנו.
בזמן תכנון המסלול יש להתחשב בכמות האנרגיה המתבזבזת, לדאוג לכל אבות המזון ולהבין שיש להחזיר את אותה אנרגיה חזרה לגוף על מנת להמשיך בטיול. כן, אנו אוכלים יותר בזמן פעילות כי אנו מבזבזים יותר אנרגיה מאשר בבית.
טיפ של אלופים – אנרגיה זמינה ומהירה זה סוכר, מומלץ תמיד להיות עם חטיף אנרגיה (בעדיפות תוצרת בית שיותר בריא) בהישג יד למען לתת "בוסט" לגוף בזמן של עצימות גבוהה. בנוסף לזה ערך הקלורי יותר גבוהה ביחס לגודל\משקל שצריך לסחוב, כך שסוחבים פחות.

 

4. סדר וארגון

למה בעצם שלא נזרוק את כל הציוד לתיק ונתחיל לטייל? אומנם אופציה זו הכי קלה ליישום אך חושפת אותנו להרבה בעיות בהמשך, במיוחד כשעייפים.

הדבר שהכי קל לנו לזלזל בו, במיוחד בשטח ובזמן שאנו עייפים זה הסדר והארגון של הציוד שלנו. אז מה כל כך חשוב בזה ולמה מאוד לא כדאי לזלזל בזה אתם שואלים?
ככל שניהיה יותר מסודרים כך אנו מבזבזים פחות אנרגיה וזמן בחיפוש אחרי הדברים שאנו צריכים, חיסכון באנרגיה זה חיסכון במשקל של אוכל ומים.
בנוסף לזה גם יש צורך בציוד מהיר לשליפה, למשל כיסוי גשם בזמן גשם מפתיע, ביגוד חם בעצירה באזור קריר, ועד הוצאת חטיף או ערכת בישול בזמן שרעבים. כולם יודעים שברגע שהגוף מותש וצריך לחפש את הציוד אנו מתחילים לאבד אנרגיה ומתייאשים בדרך וכך מתדרדרים וסובלים יותר.
כן, תמיד כדאי להשקיע קצת בסדר ואירגון מאשר לזרוק הכל פנימה ואז בהמשך הדרך נבזבז המון זמן ואנרגיה בחיפוש הדברים. זה גם יחסוך הרבה עוגמת נפש ברגע שלא תמצאו, תשכחו או תאבדו את הציוד בשטח.
תמיד כדאי לארגן ציוד בערכות מוסכמות מראש, כך גם תהיו מאורגנים יותר, כשתשתמשו בציוד תמיד הוא יהיה מאורגן גם ככה תוכלו לוודא שלא שכחתם פריט כזה או אחר בשטח.

 

סיכום:

  1. ביגוד מקצועי
    מי לא חווה שפשפות, יבלות, זיהומים ופציעות? התאמת הביגוד שאנו לובשים לתנאי השטח שאנו נמצאים יעזור רבות בהפחתת מקרים אלו. הביגוד הוא השכבה שנוגעת בעור הרגיש שלנו וככל שהוא יהיה מקצועי יותר כך העור ואנחנו נסבול פחות.
    ככל שהציוד מקצועי יותר כך הוא נועד לשימוש רב יותר ובד"כ אין צורך להחליפו תוך כדי הטיול וכך להימנע מציוד נוסף או מיותר.
  2. תנאי שינה נכונים
    מכירים את זה שעכשיו קמתם משינה של כמה שעות ונראה כאילו לא ישנתם דקה? מקרה נפוץ זה לא מגיע במקרה…
    במחקר האחרון שנעשה נמצא כי שינה שמספקת החזרת אנרגיה לגוף בצורה מיטבית היא 7 שעות בממוצע, באותו המחקר גם אראה שלהירדם זה לא מספיק.
    תנאי השינה משפיעים מאוד על רמת האפקטיביות שלה, ואלו התנאים: רציפות, חשכה, שקט, נוחות וטמפרטורה.
  3. תזונה נכונה
    רעבים? עייפים? מרגישים שחסר כח וצריכים בוסט? כל אלו תופעות מוכרות לכולנו ומה שאתם מכניסים לפה יש חלק ניכר בעניין. לכן גם בטיול ובמאמץ יש להתחשב בקלוריות ובמינרלים שאנו מאבדים תוך כדי ולהזין את הגוף בהתאם.
    כן, בטיול ובמאמץ אנו מבזבזים יותר אנרגיה מהיום יום ולכן אנו נצטרך לאכול יותר!
  4. סדר וארגון
    למה בעצם שלא נזרוק את כל הציוד לתיק ונתחיל לטייל? אומנם אופציה זו הכי קלה אך חושפת אותנו להרבה בעיות בהמשך, וזה מקור טוב לעייפות והתעצבנויות שלא נצרכות.
    ככל שניהיה יותר מסודרים כך אנו מבזבזים פחות אנרגיה וזמן בחיפוש אחרי הדברים שאנו צריכים, חיסכון באנרגיה זה חיסכון במשקל של אוכל ומים.
    כמובן גם להכין את הציוד הנצרך יותר בשליפה מהירה כך שבמקרה הצורך הוא כבר יהיה מוכן לשימוש.

 

על מנת לא להעמיס יותר מידי מידע החלטנו לכתוב את המאמר הזה בשני חלקים

רוצים להגיב על המאמר? יש משהו לא מובן? חסר משהו? אנא ידעו אותנו: yair@onehouse.co.il

המשך המאמר יעלה עוד כשבועיים, הישארו מעודכנים והירשמו לניוזלייטר והקהילה שלנו:

 

הרשמו לעדכונים

Please wait...

תודה! מייל בדרך אליך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *